سینا کمالخانی در مصاحبه با خبرگزاری شبستان وحدت و احترام همگانی به تصمیمات مسئولان را مهمترین نیاز امروز کشور دانست و گفت: بیشترین چیزی که امروز به آن نیاز داریم، وحدت بین مسوولان و احترام همگانی به تصمیمات مجموعه نظام است. مشروح این مصاحبه را در زیر می خوانید.

خبرگزاری شبستان «سینا کمالخانی» در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بحران کرونا همانقدر که برای کشور ما غافلگیر کننده بود، برای تمام کشورهای دیگر دنیا حتی کشورهای توسعه یافته نیز غیر قابل پیش بینی بود، گفت: ناشناخته بودن این ویروس و سرعت شیوع آن باعث شد که تقریبا تمام کشورها بلافاصله نتوانند مدیریت بحران کنند و نه تنها ایران، بلکه دیگر کشورها نیز تصمیماتشان را با تاخیر اتخاذ و اجرا کردند. اما مساله اینجاست که علیرغم کندی در تصمیم گیری، ما در اجرا نیز قاطعانه و با زمانبندی درست عمل نکردیم.

منتخب مردم آشتیان، تفرش و فراهان درمجلس یازدهم اظهار داشت: از عواملی که می تواند مردم را با دولتها همراه کند، شفافیت مسولان است. برای اینکه مردم به مسولان اعتماد و اطمینان کنند، باید با آنها شفاف باشند.

وی ادامه داد: قطعا پس از عبور از بحران کرونا، باید عملکرد تمام بخش ها مورد آسیب شناسی قرار بگیرد تا بتوانیم تحلیل دقیقی از تصمیم گیریها، نقاط قوت و ضعف، توانمندی ها و ظرفیت ها و هماهنگی دستگاه ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحران کرونا فرصتی برای ارزیابی توانمندیهای ملی ما بود، تاکید کرد: ما در بخش های مختلف نشان دادیم که زیرساخت های خوبی داریم، اما تا به حال مقاومت های زیادی برای استفاده از این ظرفیت ها و توانمندیهای داخلی وجود داشته است. به طور مثال استفاده از شیوه های آموزشی مجازی، استفاده از اپلیکیشن های خدماتی برای خرید، حمل و نقل، تفریح، سرگرمی و از این دست. اما کرونا تهدیدی بود که فرصت های ما را شکوفا کرد و مسولان را ناچار به همراه کردن خودشان با فناوری های نو و تکنولوژی های روز دنیا کرد.

منتخب مجلس یازدهم، وحدت و احترام همگانی به تصمیمات مسئولان را مهمترین نیاز امروز کشور دانست و اذعان داشت: اگرچه ایران در مقایسه با دیگر کشورها موانعی همچون سیستم بروکراتیک لخت و کند را هم پیش رو داشت، اما از آنجایی که ما هنوز وسط بحران هستیم، زمان انتقاد و گلایه نیست و بیشترین چیزی که امروز به آن نیاز داریم، وحدت بین مسوولان و احترام همگانی به تصمیمات مجموعه نظام است تا به تبع آن بتوانیم برای آرام کردن افکار عمومی و تشویق مردم به همراهی با تصمیمات مجموعه نظام گام های تاثیرگذاری برداریم.

وی در ادامه افزود:‌ کرونا تبعات و خسارات زیادی را از خود به جای گذاشته و خواهد گذاشت و قطعا مسولان نمی توانند با عبور از این بحران، صورت مساله را پاک کنند. این در حالیست که ایراد همیشگی ما اینست که در زمان بحران همه نقد می کنند، اما بعد از پایان آن بحران آسیب شناسی مشکل را فراموش می کنند.

این پژوهشگر جامعه شناسی با بیان اینکه تاثیرات اجتماعی کرونا کمتر از تبعات اقتصادی آن نیست، افزود: همانطور که دولت برای ترمیم خسارات اقتصادی کرونا به کسب و کارها باید از منابعی که دارد استفاده کند، برای نشاط اجتماعی و بهداشت روانی مردم هم باید گام های تاثیرگذاری بردارد. چراکه طبق آمار، اختلافات خانوادگی در ایام قرنطینه سه برابر شده و دولت باید تصمیماتی را برای حل این معضل و افزایش سطح آرامش و نشاط خانواده ها اتخاذ کند.

وی اظهار داشت: تصمیماتی که دولت برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از بحران کرونا گرفته، خوب است اما مهم اینست که این تصمیمات اجرایی شوند. لذا در صورتی که دولت برای اجرای این تصمیمات در حوزه اقتصادی و اجتماعی نیاز به اصلاح قانون بودجه و یا تصویب قوانین جدید داشته باشد، بهتر است با ارایه لایحه آمادگی خود را به مجلس اعلام کند. زیرا در صورتی که دولت اهتمامی برای اجرای تصمیمات مجلس و قوانین حمایتی مجلس نداشته باشد، صرف هزینه و وقت برای تصویب قوانین جدید بی فایده است./

منبع خبر: http://shabestan.ir/detail/news/915302