سینا کمالخانی در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس گفت: وقتی یک نماینده مجلس بعد از ۴ سال فرصت کار و ارتباط با مردم حوزه انتخابیه را دارد و چندین ماه قبل از انتخابات شبانه روز در منطقه به دنبال رای مردم می رود یک جای کار می لنگد.

خبرگزاری فارس – سینا کمالخانی پژوهشگر حوزه جامعه شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه انتخابات آزمون مهمی برای نمایندگان مجلس است، اظهار داشت: وقتی یک نماینده مجلس بعد از ۴ سال فرصت کار و ارتباط با مردم حوزه انتخابیه را دارد و چندین ماه قبل از انتخابات شبانه روز در منطقه به دنبال رای مردم می رود یک جای کار می لنگد.

وی در خصوص اهمیت قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: قبل از انقلاب رای و خواست مردم هیچ اهمیتی نداشت، اما امروز به لطف انقلاب اسلامی مردم در تمام بخش های نظام و انقلاب با رای و نظر خود حضور مستقیم دارند و این رای در نتیجه عملکرد مجلس شورای اسلامی اهمیت صد چندان خواهد داشت.

کمالخانی افزود: نماینده ای که با فاصله ۱۰۰ رای از راهیابی به مجلس باز می ماند و تنها با کمتر از یک چهارم رای حوزه انتخابیه راهی مجلس می شود قطعا نخواهد توانست مشکلات و مطالبات مردم را رفع کند. نماینده ای که با ۱۰-۱۲ هزار رای در کنار نماینده ای با ۲.۵ میلیون رای بر کرسی صندلی های سبز مجلس می نشیند نمی تواند نقش پررنگی در ارتقا و توسعه امکانات حوزه انتخابیه داشته باشد.

این کارشناس ارشد مسایل اجتماعی اظهار داشت:‌ مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد که سه ماه است یک دوم کرسی های آن خالیست؛ صندلی هایی که هزینه هر کدامشان ساعتی یک میلیارد تومان است. پرواضح است که دلیل واضح و مبرهن این غیبت غفلت نماینده در طول ۴ سال نمایندگی از مردم منطقه و مشکلات آنان است.

کمالخانی تاکید کرد: وقتی یک کارگر ساده با حقوق وزارت کار یک هفته در محل کارش حضور نداشته باشد قطعا از سوی صاحبکار خود توبیخ و اخراج می شود. چطور است که نمایندگان مجلس با حقوق و مزایا و تسهیلات فراوان ماهها از حضور در مجلس غیبت دارند و برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در هر هفته یکی دو روز و در هر ماه یک هفته کامل و در فصل تابستان یک ماه فرصت سرکشی به حوزه انتخابیه را دارند. این فرصت زمان مناسب و کافی برای دیدارهای مردمی ـ بررسی مشکلات ـ نشست با صاحب نظرات و نخبگان و دانشگاهیان – بازدیدهای دوره ای با حضور سرمایه گذاران و بررسی راههای توسعه اقتصادی و اشتغال آفرینی برای هر نماینده است. اما غیبت امروز نمایندگان نشان می دهد که هیچ کارنامه قابل قبولی نزد مردم منطقه خود در مدت ۴ سال ایجاد نکرده اند و امروز باید برای هر رای هزینه های گزاف و وقت بسیار صرف کنند.

کمال خانی افزود: اگر کارنامه یک نماینده مجلس قابل دفاع و درست باشد باید تنها به مردم اعلام آمادگی برای حضور در دوره دوم کند و نیاز به تبلیغات و هزینه و جلسات شبانه روزی نیست زیرا مردم به فردی که کارنامه داشته باشد رای می دهند نه به افرادی که مجلس را حیاط خلوتی برای پر کردن جیب های خود می دانند.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی در خصوص طرح شفافیت آرا تاکید کرد: اینکه مجلس شورای اسلامی پس از ۱۰ دوره هنوز تبدیل به یک اتاق شیشه ای نشده یک دلیل دارد و آن هم عدم برنامه ریزی درست برای پاسخگویان به موکلان است. یک وکیل برای اینکه عملکرد رضایت بخشی برای موکل خود داشته باشد او را از تمام اقدامات و تصمیمات خود مطلع می کند. اما نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت چقدر تا کنون درمورد رای و نظر و پیگیری های خود به مردم شفاف سازی کرده اند. زمانی که افزایش بی برنامه بنزین صورت گرفت زمانی که برجام در چند دقیقه رای گرفت زمانی که یک وزیر استیضاح شد یا از استیضاح در امان ماند.

وی در پایان گفت: نماینده ای که وامدار جناح و احزاب سیاسی و بنگاه های اقتصادی نباشد می تواند در مجلس با صدای رسا و قاطع مطالبه مردم را دنبال کند و در صورت نیاز از هر مقامی سوال و مطالبه کند. اما نماینده ای که وامدار جریان های خاص باشد در نهایت اگر تایید صلاحیت هم شود باید شب انتخابات برای جذب رای و نظر مردم در حوزه انتخابیه دست و پا بزند.

منبع خبر: http://fna.ir/dezhji