کمالخانی: صنعت توریسم، حلقه مفقوده رونق اقتصادی آشتیان، تفرش و فراهان است

سینا کمالخانی با اشاره به قدمت 7500 ساله شهرستانهای آشتیان، تفرش و فراهان اظهار داشت: یکی از بحران های اساسی و مهم شهرستان های آشتیان، تفرش و فراهان بیکاری است. این درحالیست که این سه شهرستان با دارا بودن منابع غنی گردشگری می توانند به قطب مهم توریسم کشور تبدیل شوند.

کمالخانی، جامعه شناس و پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی با بیان اینکه صنعت سفر و گردشگری در اکثر کشورهای جهان، منبع اصلی درآمد محسوب می‌‌‌‌‌‌شود، گفت: صنعت سفر و گردشگری به طور مستقیم و غیر مستقیم برای تعداد بی‌‌‌‌‌‌شماری از کارآفرینان در سراسر جهان فرصت‌‌‌‌‌‌های شغلی فراهم می‌‌‌‌کند؛ فرصت‌‌‌‌‌‌هایی که در بین آن‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌توان به بخش خدمات‌‌‌‌‌‌رسانی و فروش محصولات اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: تفرش به عنوان زادگاه پدران علوم و مشاهیر پرآوازه جهان، فراهان دیار مفاخر و آشتیان شهر باستانی و کتیبه های سنگی، با حمایت و توجه دولت و مجلس و همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در تمام دنیا آوازه و شهرتی ماندگار بیابند.

سینا کمالخانی با بیان اینکه یکی از پیش نیازهای توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه، داشتن اقامتگاه است، تاکید کرد: یکی از دلایلی که تا کنون این سه شهرستان موفق به توسعه صنعت اکوتوریسم نشده اند، عدم وجود اقامتگاه و هتل است. در حالیکه امروزه در دنیا اقامتگاه های بوم گردی با سرمایه اندک و مخاطبان بیشتر جای خود را در میان گردشگران باز کرده اند.

وی افزود: تاسیس اقامتگاه های بوم گردی منطبق بر فرهنگ و جغرافیای شهرستان های آشتیان، تفرش و فراهان در سالهای گذشته مغفول مانده است. در حالیکه احداث و توسعه این نوع اقامتگاه ها نه تنها نیاز به سرمایه اندک دارد، بلکه رابطه مستقیمی با معرفی سنت، معماری، فرهنگ و میراث فرهنگی هر منطقه ای دارد.

کمال خانی با بیان اینکه صنعت توریسم و احداث اقامتگاه های بومگردی تاثیر قابل توجهی در توسعه کسب و کارهای خانگی و اشتغال زایی دارد، اظهار داشت: شهرستان های آشتیان، تفرش و فراهان با وجود منابع غنی آثار تاریخی، گردشگری و طبیعت همچنان درگیر کاهش آمار اشتغال و بالارفتن شاخص های محرومیت معیشت است.

این جامعه شناس و پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی اذعان داشت: یکی از وظایف نمایندگان مجلس در سال رونق اقتصادی جذب و تخصیص منابع مورد نیاز برای توسعه صنایع و کسب و کارهای مولد است تا علاوه بر توسعه و ارتقاء شهرها، اشتغال زایی و رونق اقتصادی پررنگ تر شود. چه بسا در عصر کنونی، کسب و کارهای خانگی بر بستر اینترنت با کمترین سرمایه ها خواهند توانست بحران های اقتصادی و تحریم ها را تبدیل به فرصتی برای خلق و ایجاد بنگاه های اقتصادی مولد کنند. تنها لازمه این امر شناسایی پتانسیل های اقتصادی هر منطقه و توجه به توسعه زیرساخت های مورد نیاز آن است.