انتخابات مجلس در نظام مردم‌سالاری

شاید بتوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی را ایجاد تغییر ریشه‌ای در فرهنگ سیاسی مردم و تشکیل مراجع و جریان‌ها و تفکرات سیاسی دانست که خود موجب چالشی در معادلات سیاسی و فرهنگی اندیشمندان سیاسی بوده است.

حفظ و گسترش دستاوردهای این انقلاب، مستلزم داشتن نیروی انسانی جوان است که هم بر اساس اصول و مبانی نظام سیاسی مورد نظر پرورش یافته باشد و هم بتواند با شناخت منافع آن در جهت تحقق و پیشبرد این منافع گام بردارد.

ایران کشوری است که به دلیل از سرگذراندن یک انقلاب با داعیه‌های جهانی، موقعیت منطقه‌ای حساس و شرایط سیاسی-اجتماعی داخلی پیچیده، ضمن در اختیار داشتن فرصت‌های زیادی برای پیشبرد اهداف و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین المللی خود، چالش‌ها و بحران‌های خاص خود را نیز در مقاطع مختلف از سر میگذراند.

مشکلات و بحران‌هایی مانند تورم، بیکاری، فقر، فساد، حاشیه‌نشینی و غیره ممکن است افراد جامعه را دچار انفعال و انزوا کند تا جایی که حتی نتوانند برای خود چشم‌انداز و برنامه‌ریزی روشنی داشته باشند. این در حالی است که ممکن است علیرغم بحران‌های موجود، امکانات متعددی برای عبور از بحران در جامعه وجود داشته باشد، اما انفعال افراد مانع از این گردد که تصویر روشنی از این امکانات برای خود ترسیم کنند. در چنین موقعیتی است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میتوانند وظیفه‌ی سیاسی خود را به بهترین شکل ممکن ایفا نمایند.

اهمیت نمایندگان مجلس در این است که تلاش میکنند برای مردمی که درگیر مشکلات و بحران‌های متعدد هستند، زبانی فراهم کنند که امکان شکل دادن به هویت و اراده‌ی سیاسی را فراهم می‌آورد. در نتیجه مطالبات و خواسته‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردم توسط نمایندگان مجلس امکان طرح شدن پیدا می‌کند، چرا که نمایندگان می توانند با اتکا به دانش کارشناسی و نگاه تحلیلی خود، زبانی گویا برای مردم تحت وکالت خود باشند.

در نظام مردم‌سالاری، فرصت بیان مطالبات به طور عادلانه در اختیار مردم و گروه‌های سیاسی قرار دارد و میتوانند با انتقال مطالبات خود به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شکلی قانونمندانه برای تحقق آنها فراهم کنند و موانع را به کمک نمایندگانشان در مجلس از سر راه بردارند.

از این روست که انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم به عنوان تصمیم‌گیرندگان نهایی، با در نظر گرفتن ضرورت انتخاب نمایندهای دارای تخصص و کارآمدی لازم، میتوانند افرادی را از بین کاندیداها انتخاب نمایند که قادر باشند مشکلات مردم را شناسایی و برای آن راه‌حلی بیابند.