سینا کمالخانی در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم گفت: مهم‌ترین اقدام اقتصادی مجلس می‌تواند اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ساختار بودجه باشد که در این صورت، شاهد اصلاح بسیاری از امور در حوزه اقتصادی خواهیم بود. مشروح این مصاحبه را می خوانید.

خبرگزاری تسنیم – سینا کمالخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، در پاسخ به این سوال که آیا به تعهداتتان بعد از حضور در مجلس پایبند هستید؟ اظهار داشت: از نظر اخلاقی و وجدانی به تعهداتی که به مردم داده‌ام پایبند هستم ولی این پایبندی اخلاقی راه حل مشکلات نیست، راهکار درست، موثر و نتیجه بخش، نظارت مستمر نهادهای نظارتی بر رفتار، گفتار و عملکرد نمایندگان چه در حین کاندیداتوری، چه در زمان انتخابات و چه بعد از انتخاب شدن است.

وی افزود: این نظارت دائمی، هم نمایندگان را به شعارها و تعهدات پایبند می‌کند و هم برای مردم اطمینان خاطر نسبت به انتخاب و آینده خویش ایجاد می‌کند.

بزرگ‌ترین مشکل کشور سوءمدیریت است

منتخب مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس یازدهم در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه امروز مهم‌ترین مشکل کشور بحث اقتصادی است، در این خصوص چه  برنامه‌ای دارید؟ تصریح کرد: به نظر بنده بزرگترین مشکل کشور مباحث اقتصادی نبوده، بلکه سوءمدیریت کلان و گسترده است، ما با داشتن منابع طبیعی فراوان، منابع انسانی جوان و تحصیلکرده، منابع علمی و پیشرفته‌ پیشتاز در سطح منطقه و جهان، دچار سوءمدیریت در استفاده از منابع هستیم.

کمالخانی بیان کرد: گاهی نگاه به غرب و گاهی نگاه به شرق، همچون موریانه‌ای است که به جان سیستم مدیریتی کشور افتاده و تنها راه برون‌رفت از آن، توجه به منابع، بنیه‌ها و استعدادهای داخلی است که در عرصه اقتصاد، از آن به اقتصاد درون‌زا تعبیر می‌شود.

قانون‌گذاری و نظارت، درکنار هم مجلس را به راس امور بودن می‌رسانند

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند مجلس دهم نتوانسته نقش نظارتی خود را به خوبی انجام دهد، آیا مجلس یازدهم در این راستا برنامه‌ای دارد؟ ادامه داد: نقش نظارتی مجلس یک امکان نیست بلکه یک وظیفه و مسئولیت است، بنابراین چنانچه مجلس صرفا در حوزه قانون‌گذاری اهتمام ویژه داشته باشد ولی در زمینه نظارت به وظیفه خود عمل نکند، در واقع همان نقش تقنینی خود را نیز ناقص گذاشته است، در نتیجه، قانون‌گذاری و نظارت، همچون دو بال هستند که می‌توانند جایگاه مجلس را به راس امور بودن برسانند.

پنهان کردن نظر و رای وکیل از موکل یکی از تناقضات در آیین‌نامه اجرایی مجلس است

منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه یکی از طرح‌هایی که در مجلس دهم مسکوت ماند طرح شفافیت آرای نمایندگان بود، آیا مجلس یازدهم این طرح را تصویب خواهد کرد؟ عنوان کرد: یکی از تناقضات در آیین‌نامه اجرایی مجلس، پنهان کردن نظر و رای وکیل از موکل است، این ناآشکار بودن رای نمایندگان، نتیجه‌ای جز ایجاد حیات خلوتی به نام مجلس ندارد که خروجی آن، ترجیح منافع شخصی بر مصالح مردم است.

کمالخانی در خصوص لابی‌هایی که بین نمایندگان و دولتی‌ها وجود دارد نظر خود را این گونه بیان کرد: اگر لابی در راستای تامین منافع و مصالح مردم باشد، کار صحیحی است ولی اگر با هدف تامین منافع شخصی، جناحی و حزبی باشد، عین خیانت به جایگاه نماینده و رای مردم است.

مهم‌ترین اقدام اقتصادی مجلس می‌تواند اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ساختار بودجه باشد

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم مجلس قوی داشته باشیم، این قوه باید چه جایگاهی داشته باشد؟ و آیا باید در عرصه‌های مختلف کشور نقش‌آفرینی کند؟ گفت: در قانون آنقدر وظیفه و اختیار برای مجلس درنظر گرفته شده است که اگر مجلس قوی تشکیل  شود می‌تواند به راس تمام امور در کشور دست یابد.

منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بیشتر زیرساخت‌های کشور رها و بدون برنامه است، آیا مجلس یازدهم به این موضوع وورد خواهد کرد؟ افزود: مهم‌ترین اقدام اقتصادی مجلس می‌تواند اصلاح نظام بودجه‌ریزی و ساختار بودجه باشد که در این صورت، شاهد اصلاح بسیاری از امور در حوزه اقتصادی خواهیم بود.

کمالخانی در پاسخ به این سوال که برای انتخابات اخیرمجلس از مدت‌ها قبل حاشیه‌سازی شده بود که اصل انتخابات را زیر سوال ببرند و گفته می‌شود در مجلس یازدهم اختلاف وجود دارد، در این خصوص توضیح دهید؟ گفت: تا زمان تشکیل مجلس نمی‌توان در مورد وجود یا عدم وجود اختلاف در آن اظهار نظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ترکیب مجلس یازدهم را چگونه  ارزیابی می‌کنید؟  تصریح کرد: به نظر بنده به جای بررسی ترکیب مجلس از روی ادعای منتخبان، چه اصولگرا چه اصلاح طلب و چه مستقل، بهتر است منتظر عملکرد ایشان باشیم تا ارزیابی دقیق‌تر و واقعی‌تری داشته باشیم.

منبع:  https://tn.ai/2218245